Chanel – Oseanian ensimmäinen marttyyri
Soturin kirves heilahtaa, ja polvistunut, mustakaapuinen mies lysähtää maahan. ”Näin on hyvä”, hän ennättää vielä huokaista viimeisillä voimillaan ennen kuolemaansa. Sen jälkeen väkijoukko valloittaa miehen majan ja ryöstää hänen vähäiset tavaransa. Näin kuoli eräs tuntematon marttyyri kaukaisella saarella.
Pro gradu-tutkielmani pyrkii avaamaan tämän miehen kohtaloon liittyviä tapahtumia. Surman vakiintunut selitys ei kerro läheskään kaikkea, vaan surman taustalta löytyy sekä henkilökohtaisia että uskontoon ja kulttuuriin liittyviä seikkoja. Surmassa on lopulta kyse vallan pyhyydestä ja sen hallinnasta.
Miksi Pierre Chanel surmattiin?
Surmattu mustakaapuinen mies oli ranskalainen, katolinen lähetyssaarnaaja Pierre Chanel. Musumusu-niminen soturi surmasi hänet polynesialaisella Futunan saarella Tyynellämerellä vuonna 1841. Chanelin surma oli merkittävä mutta Oseanian ulkopuolella vähän tunnettu tapahtuma. Paavi julisti Chanelin pyhimykseksi vuonna 1954 ja niin Chanelista tuli Oseanian alueen ensimmäinen katolinen pyhimys.
Mutta mitä oikeastaan tapahtui? Surmattiinko Chanel vain siitä usein esitetystä syystä, että hän käännytti paikallisen päällikön pojan kristityksi? Käännytysselitys on liian yksinkertainen, liian eurooppalaislähtöinen, jolloin myös Musumusun osuus jää tarkemmin selvittämättä. Graduni purkaa historiallista tapahtumaa ja tulkitsee vakiintunutta kertomusta uudelleen. Graduni taustoittaa surmatapahtumaa sekä futunalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin että eurooppalaisten lähetyssaarnaajien näkökulmista erityisesti Chanelin päiväkirjan avulla.
Musumusu ja Chanel pyhässä historiassa
Chanelin surmaajana pidetty Musumusu eli, kuten muutkin saarelaiset, pyhää menneisyyttä. Menneisyys muodostui alkuaikojen tapahtumista, jotka kertoivat Futunan asutuksesta ja yhteiskunnan synnystä sekä suurista jumalista ja mahtavista pyhistä päälliköistä. Näistä perustavista myyteistä, varsinkin suurimman jumalan, sodanjumala Fakavelikelen, sukulinjan ympärille kietoutuneista kertomuksista syntyi historian tapahtumia hahmottava rakenne. Sen keskeinen käsite oli pyhä, joka läpäisi kokonaisvaltaisesti futunalaisen maailman ja joka ilmeni sen vaihtelevassa historiassa voiman käsitteenä.
Chanelin kohtaloksi kävi se, ettei hän koskaan ymmärtänyt tätä maailmaa. Historiallisella ajalla saarelle ilmaantunut Chanel ei ymmärtänyt kokonaisvaltaista futunalaista pyhyyttä, vaan erotti kohtalokkaasti pyhän ja maallisen, toki tietämättömyyttään ja kielitaidottomuuttaan. Kava-juoman tai vaikkapa kilpikonnan pyhyyden merkitys jäi häneltä tavoittamatta.
Tyynenmeren lähetystyö alkaa
Chanel ei ollut ensimmäinen lähetyssaarnaaja Tyynellämerellä. Lähetystyö oli alkanut sen jälkeen, kun Tahiti löytyi vuonna 1769. Protestanttien ja katolisten kilpajuoksu saarelaisten käännyttämiseksi jatkui pitkälle 1800-luvulla. Tehostaakseen lähetystoimintaa ja vastatakseen protestanteille paavi Gregorius XVI teki aloitteen aikaisemmin perustetun Maria-seuran virallistamiseksi Lyonissa vuonna 1836. Keskeinen ajatus oli jakaa Oseania lähetysalueisiin. Englantilaisen kapteeni Wallisin vuonna 1767 löytämä Wallis ja sen naapurisaari Futuna kuuluivat Länsi-Oseanian hiippakuntaan, jonka piispaksi asetettiin kyvykäs lyonilainen kirkonmies J-F Pompallier. Ensimmäinen maristien lähetyslaiva purjehti Chanel mukanaan Ranskasta Tyynellemerelle Pompallierin johdolla vuonna 1837. Nuorta pappia odotti syrjäisellä Futunan saarella täysin toisenlainen maailma verrattuna hänen kotiseutuunsa Lyonin maaseudulla.
Maalaispapista trooppiselle saarelle
Chanel kouluttautui papiksi Broun seminaarissa Lyonin lähellä. Hän ennakoi tulevia seikkailuitaan jo varhaisessa vaiheessa. Chanel oli tutustunut nuorena lähetyskirjallisuuteen ja haaveillut lähetystyöstä kaukaisissa maissa. Hänen omaksumansa leimallisen isällinen ja hyväuskoinen asenteensa ”saarelaisparkoihin” kehkeytyi jo varhain ja myös säilyi loppuun saakka. Hänen uransa suunnan voidaan tulkita muotoutuneen näinkin varhaisessa vaiheessa.
Pierre Chanelin kärsimyksen ja ymmärtämättömyyden vuodet Futunassa
Rantauduttuaan lähetyslaivalta Futunaan marraskuussa 1837 Chanel asettui Niulikin hoteisiin. Niuliki oli saaren voittoisa mutta oikullinen pyhä päällikkö sekä sodanjumala Fakavelikelen ruumiillistuma ja sukulinjan jatkaja. Niulikille Chanel edusti eurooppalaista voimaa, josta saattoi olla hyötyä. Chanel oli samalla sekä Niulikin suojeluksessa että armoilla. Niinpä käytännön elämä oli usein vaikeaa. Chanel kärsi välillä nälkää, koska ruokaa tuotiin hänelle satunnaisesti. Kielitaito oli puutteellinen opiskelusta huolimatta. Päätyökseen hän piti messuja, usein ilman kuulijoita, ja myös kastoi sairaita saarelaisia. Sairaiden kuolema kastamisen jälkeen ei tuonut Chanelille hyvää mainetta, vaan Chanelia saatettiin pitää syypäänä kuolemiin. Varsinaisia käännyttämisiä tapahtui vähän. Chanel alistui tyynesti kohtaloonsa ja hyväksyi kaikki nämä koettelemukset. Aivan kuin hän olisi jo alusta alkaen hakenut marttyyriutta.
Chanel tallasi ymmärtämättömyyttään futunalaisen kulttuurin perinteisiä arvoja. Yksityinen ja yleinen historiallinen tilanne oli hyvin jännitteinen Chanelin rantautuessa Futunaan. Chanel astui täysin tiedostamattaan keskelle Futunan perinteisten puoliskojen välistä sotaa, jossa hän asettui toisen puoliskon valtapiiriin. Musumusu oli tässä perinteisessä vastakkainasettelussa häviäjien jälkeläinen. Tästä syystä hänen oli aivan välttämättä tavoiteltava voittoa Niulikista. Hänellä oli siten kulttuurista nouseva syy toimintaansa.
Chanel ja Musumusu vallankaappaajina
Kohtalokasta oli se, että Niuliki ei tarvinnut Chanelia voitettuaan Vain taistelun vuonna 1839. Chanel oli tarpeeton. Lisäksi Wallisin käännyttyä eurooppalaiset muodostivat entistä suuremman uhan Niulikin vallalle. Kristinusko alkoi olla vaarallista päälliköiden kannalta. Chanel näyttäytyi Niulikille valloittajana, joka ei voinut irrottautua valtaan ja voimaan keskittyvästä perinteisestä ajattelustaan. Chanel oli todella saapunut valloittamaan Futunan, vaikka omasta näkökulmastaan vain kirkolle. Chanel oli valloittaja, ja hän myös itse tuki tätä oudosti ideoimalla ranskalaisten sotalaivojen tykistöpommituksia Futunaan.
Musumusu saattoi myös katkeroitua Chanelille lapsensa kuolemasta, mistä hän sai lisäpontta pyrkimyksilleen. Musumusun henkilökohtaisen kaunan lisäksi Musumusu ja Chanel olivat perimmiltään polynesialaisia Niulikin vallan kaappaajia. Kysymys oli Futunan hallinnasta. Niulikin pojan käännytys oli vain historian jäävuoren huippu. Tilanteeseen oli tässä vaiheessa latautunut jo liian paljon aineksia ja liian paljon erilaisia ihmisiä pyrkimyksineen. Musumusun tausta ja Chanelin kärsimysten tie latasivat surmapäivän monimutkaiseksi historialliseksi tilanteeksi. Joukko saarelaisia surmaa Chanelin 28.4.1841
Surman jälkipyykki
Lähetyssaarnaaja Servant kuulusteli Chanelin surman todistajat katolisen autuaaksijulistamisen käynnistämiseksi. Todistajien kuulemien keskustelujen mukaan Musumusu ideoi surman ja sai heikon Niulikin mukaansa. Surma ei ollut Niulikin alkuperäinen ajatus, vaikka Chanel oli hänelle poliittinen uhka. Todistuksista selviää myös, että Chanelin surmasi koko joukko nimettyjä saarelaisia, vaikka Musumusu antoi ratkaisevan iskun. Myöhemmissä katolisissa kertomuksissa Musumusu on korotettu ainoaksi surmaajaksi ja muut tekijät on tyystin unohdettu.
Surma kulki perinteisten futunalaisten tapojen mukaan: muun muassa luut käärittiin mattoihin ja omaisuus ryöstettiin. Kaikki tapahtui perinteisen kaavan mukaan ja Chanelin väitetyt viimeiset sanat kertoivat hänen tietyllä tapaa odottaneen kohtaloansa.
Chanelin surma asettui sen hetkiseen Futunan puoliskojen sodankäynnin viitekehykseen. Perimmiltään surma oli alkanut jo Futunan pyhässä ja myyttisessä menneisyydessä, jota edusti saaren pyhin sukulinja ja Niuliki sen voittoisana, viimeisimpänä edustajana. Pyhän päällikön vallalle oli ottajia. Surman jälkeen alkoi lopullinen valtakamppailu saaren hallinnasta, mikä ikään kuin lopullisesti varmisti, ettei yksittäinen käännytysteko ollut muuta kuin vain viimeinen sysäys Chanelin surmaamiseksi. Kulttuurinsa piirtämissä rajoissa toiminut Musumusu nousi sitten saaren hallitsijaksi, ainakin hetkellisesti. Valta oli juuri ollut hänen tavoitteensa. Sen hän saavutti, kun toinen vallanhavittelija, Chanel, oli raivattu tieltä.
Tästä sai alkunsa Chanelin vähän tunnettu katolinen legenda – samoin kuin Musumusun maine luihuna murhaajana ja syntipukkina. Syntyi nykypäivään saakka Futunassa elänyt pyhimyskultti. Kulttia on alettu varovasti tulkita uudelleen ja esimerkiksi korostaa Musumusun asemaa, ei vain surmaajana vaan peräti futunalaisena sankarina ja perinteisen kulttuurin puolustajana. Kyse on siis siitä, miten saarelaiset arvottavat oman perinteisen kulttuurinsa. Chanelin surma oli perimmiltään vain pieni episodi futunalaisen perinteisen kulttuurin pitkässä historiassa, jonka viitekehyksessä saarelaiset tulkitsivat myös Chanelin henkilön ja surman.
Teologian maisteri Jouni Takalon yleisen kirkkohistorian alaan kuuluva pro gradu-tutkielma Pyhä Pierre Chanel – Oseanian ensimmäinen marttyyri hyväksyttiin Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa huhtikuussa 2011.
Kirjallisuutta
Rozier, Claude: Écrits de S. Pierre Chanel. Société de Marie. Rome, 1960.
Tequi, Pierre: Écrits de Louis Catherin Servant. Paris, 1996.