| Marita Seitsalo

Islamin kotoutuminen etenee hyvin

Uusin tutkimus päivittää kuvaa muslimeista nyky-Suomessa

Islam on kasvanut lyhyessä ajassa yhdeksi Suomen merkittävimmistä vähemmistöuskonnoista ja sen kasvu jatkuu edelleen. Muslimien uskonnolliset tarpeet otetaan kasvavassa määrin huomioon eri yhteiskunnan sektoreilla, kuten koulussa.

– Suomessa on vähintään 40 000 muslimia ja lähes kaikilla suuremmilla paikkakunnilla on ainakin yksi moskeija. Pääkaupunkiseudulla moskeijoita on toistakymmentä, kertoo Suomen Akatemian tutkijatohtori Tuomas Martikainen.

– Suomessa on ollut pysyvä muslimiväestö jo 1870-luvulta lähtien, vaikka islam on noussut näkyvämmäksi vasta 1990-luvulla kasvaneen maahanmuuton myötä. Myös muita varhaisia muslimeja on ollut, esimerkiksi maan ensimmäinen somali työskenteli talvi- ja jatkosodan ajan Helsingissä, kertoo varhaisia muslimeja tutkinut Antero Leitzinger.

– Kaikille islam ei kuitenkaan ole keskeisin identiteetti, kuten Minna Säävälän haastattelemat albaaninaiset toteavat. Monille uskonto on sisäinen ja yksityinen asia, joka myös halutaan pitää sellaisena.

Tällainen "sydämen uskonto" on yleistä myös muiden etnisten ryhmien parissa.

Median islam-kuva

– Median islam-kuva on muuttunut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Kun vielä 1970-luvulla muslimit liitettiin arabeihin ja Lähi-itään, niin seuraavalta vuosikymmeneltä alkaen islam näyttäytyi jatkuvasti läheisempänä, kertoo Helsingin Sanomien islam-kirjoituksia tutkinut Teemu Taira.

– Kielteinen julkisuus leimaa tämän päivän islam-kuvaa, toteavat aihetta tutkineet Pentti Raittila, Mari Maasilta ja Karin Creutz-Kämppi. Hyvin usein juuri kielteiset ilmiöt, kuten terrorismi ja väkivalta liitetään islamiin, vaikka myös myönteisistä asioista voisi kertoa.

Kokemuksia Yhdysvalloista ja Britanniasta

USA ja Britannia kuuluvat maailman suosituimpiin maahanmuuttomaihin, ja kummassakin on suuret muslimiyhteisöt.

– Yhdysvalloissa uskonnolliset yhteisöt ovat yksi keskeisimpiä integraatiota tukevia yhteisöjä, kertoo Miamin uskonnollista monimuotoisuutta tutkinut professori Alex Stepick. Usein juuri uskonnolliset yhteisöt tarjoavat peruspalveluja, koska yhteiskunta ei muutoin sitä tee. Kirkot, moskeijat ja erilaiset temppelit tarjoavat laajoja palveluja uusille tulokkaille.

– Britanniassa islam puhuttaa paljon ja maassa on lukuisia muslimivaikuttajia, jotka osallistuvat julkiseen keskusteluun. Pidänkin tärkeänä muslimien ottamista mukaan julkiseen keskusteluun, jotta myös heidän äänensä kuuluu laajemmalle. Länsimaissa syntyneet muslimi-intellektuellit ovat alati tärkeämpiä ja he ovat myös eurooppalaisen islamin tulevaisuus, jatkaa Sean McLoughlin Leedsin yliopistosta.

Lehdistö on tervetullut lehdistötilaisuuteen tiistaina 21.10. klo 10.15-12.30. Auditorium Salin, Axelia, Piispankatu 8, 20500 Turku.

Islam Suomessa -kirjan julkaiseminen 21.10.2008

Tuomas Martikaisen, Tuula Sakaranahon ja Marko Juntusen toimittama Islam Suomessa: Muslimit arjessa, mediassa ja yhteiskunnassa -kirja julkaistaan Turussa 21.10.2008. Samassa yhteydessä pidetään seminaari islamista Suomessa, jossa on puhumassa kirjoittajien lisäksi alan ulkomaisia huippututkijoita sekä muslimien ja luterilaisen kirkon edustajia. Uusi kirja päivittää tietojamme Suomen muslimeista.

Islam Suomessa -seminaarin (21.10.2008) ohjelma

Ilmoittautuminen ennakkoon tuomas.martikainen at abo.fi

Lisätietoja:

FT, Suomen Akatemian tutkijatohtori, Tuomas Martikainen, 02-215 3270,
040-592 4202, tuomas.martikainen@abo.fi

Teksti: Thurid Eriksson, viestintäpäällikkö Åbo Akademi